Thursday 14 January 2010

Menginsafi diri...


* Copy paste dari blog seorang teman *
Ada seorang ibu yang memiliki 4 orang anak lelaki. Urusan belanja, cucian, makan, kebersihan dan menguruskan rumah dapat ditanganinya dengan baik. Rumah nampak selalu rapi, bersih dan teratur dan suami serta anak-anaknya sangat menghargai pengabdiannya itu.

Cuma ada satu masalah, ibu yg pembersih ini sangat tidak suka kalau karpet di rumahnya kotor. Ia bisa meledak dan marah berpanjangan hanya gara-gara melihat jejak kasut di atas karpet, dan suasana yang tidak enak akan berlarutan seharian. Padahal, dengan 4 anak lelaki di rumah, hal ini tidak lah terlalu menyiksanya.

Atas saranan keluarganya, ia pergi menemui seorang psikologi bernama Dr. Aida, dan menceritakan masalahnya. Setelah mendengarkan cerita ibu tadi dengan penuh perhatian,
Dr. Aida tersenyum & berkata kepada ibu tersebut : "Ibu tutup mata ibu dan bayangkan apa yang akan saya katakan".Ibu itu kemudian menutup matanya.


"Bayangkan rumah ibu yang tersusun rapi dan karpet ibu yang bersih mengembang, tak ternoda, tanpa kotoran, tanpa jejak kasut, bagaimana perasaan ibu?". Sambil menutup mata, senyum ibu itu merekah, mukanya yang murung berubah menjadi ceria. Ia tampak senang dengan bayangan yang dilihatnya.

Dr. Aida meneruskan lagi; "Itu artinya tidak ada seorang pun di rumah ibu. Tak ada suami, tak ada anak-anak, tak terdengar gurau canda dan tawa ceria mereka. Rumah ibu sepi dan kosong tanpa orang-orang yang ibu kasihi". Seketika muka ibu itu berubah keruh, senyumnya langsung menghilang, nafasnya menghembus panjang. Perasaannya tergoncang. Fikirannya terus cemas
membayangkan apa yang tengah terjadi pada suami dan anak-anaknya.


"Sekarang lihat kembali karpet itu, ibu melihat jejak kasut dan kotoran di sana, ertinya suami dan anak-anak ibu ada di rumah, orang-orang yang ibu cintai ada bersama ibu dan kehadiran mereka menghangatkan hati ibu". Ibu itu mula tersenyum, ia merasa senang dengan visualisasi tersebut.

"Sekarang bukalah mata ibu" Ibu itu membuka matanya. "Bagaimana, apakah karpet kotor masih menjadi masalah buat ibu?". Ibu itu tersenyum dan menggelengkan kepalanya. "Aku tahu maksud anda" ujar ibu itu tadi, "Jika kita melihat dengan sudut yang tepat, maka hal yang nampak negatif dapat dilihat secara positif".

Sejak saat itu, ibu tadi tak pernah lagi mengeluh soal karpetnya yang kotor, kerana setiap kali melihat jejak kasut disana, ia tahu, keluarga yg dikasihinya ada di rumah.

Kisah di atas adalah kisah nyata. Dr. Aida adalah seorang psikolog terkenal yang mengilhami Richard Binder & John Adler untuk menciptakan NLP (Neurolinguistic Programming), dan teknik yang dipakainya di atas disebut Reframing, iaitu bagaimana kita 'membingkai ulang' sudut pandang kita sehingga sesuatu yg tadinya negatif dapat menjadi positif, salah satu caranya dengan mengubah sudut pandangnya.

Terdapat beberapa contoh pengubahan sudut pandang :

Saya BERSYUKUR;

1. Untuk isteri yang mengatakan malam ini kita hanya makan mee segera, kerana itu ertinya ia bersamaku bukan dengan orang lain.
2. Untuk suami yang hanya duduk di kerusi malas menonton TV, kerana itu ertinya ia berada di rumah dan bukan di bar, kafe, atau di tempat-tempat lain.
3. Untuk anak-anak yang kuat mengeluh tentang banyak hal, kerana itu ertinya mereka berada di rumah dan tidak jadi anak jalanan.
4. Untuk sampah dan kotoran bekas pesta yang harus saya bersihkan, kerana itu ertinya keluarga kami dikelilingi banyak teman.
5. Untuk pakaian yang mulai sempit, kerana itu ertinya saya cukup makan.
6. Untuk rasa lelah dan penat di penghujung hari,kerana itu ertinya saya masih mampu bekerja keras.
7. Untuk semua kritik yang saya dengar tentang pemerintah,kerana itu ertinya masih ada kebebasan berpendapat.
8. Untuk bunyi alarm kuat jam 5 pagi yang membangunkan saya,kerana itu ertinya saya masih boleh terbangun dan masih hidup

2 comments:

Ummi said...

wahhh Arme, sgt terharu baca posting nih...dan jugak terkena batang idungku. Hati kata ikhlas,tp mulut nih tetap jugak nak bersungut tgk umah kurang kemas .. huh,insaf insaf.

HuMayRah HaYatI said...

banyak pengajarannyer..walaupun kecik tetapi impaknyer amat besar..mampu mengubah sebuah kehidupan..kak long..nanti ziarahlah blog yati..ada suprise utk kak long..